Najpierw - rzecz jasna - otwieramy aplikację. Widzimy listę opcji. Opcja New służy do rozpoczęcia pisania nowego programu. W trakcie pisania wrócimy do głównej listy opcji opcją Menu. Opcja Run powoduje uruchomienie naszego programu. Pole out zawierać będzie wszystko, co wyświetli nasz program, oraz napis READY. po zakończeniu działania. Znów opcja Menu umożliwia powrót. W razie zawieszenia się programu możemy skorzystać z opcji Stop. Do edycji programu służy opcja Source. Wreszcie możemy zamknąć interpreter opcją Exit. Tak więc omówiliśmy już samą obsługę i pora na naukę pisania programów.
Podstawy
Instrukcja Print wyświetla zapisany po niej (w podwójnych cudzysłowach) tekst, np. powitanie.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Wiele instrukcji możemy umieszczać w kolejnych linijkach. Zostaną one wykonane z góry na dół. Nową linię na telefonie wpisuje się wciskając dwukrotnie zero.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Ten program wyświetli po kolei dwa napisy.
Wszystkie instrukcje, tzn. polecenia składające się na program, w tym Print, można pisać zarówno dużymi, jak i małymi literami.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Tutaj będę korzystał z wariantu nr 2.
Można stosować spacje na początku linii (czyli tzw. wcięcia) oraz puste linie.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Takie dodatki nie mają wpływu na działanie programu, ale stosowane rozważnie mogą uczynić go bardziej czytelnym.
Zmienne tekstowe
Teksty można zapisywać w tzw. zmiennych, oznaczonych literami i później je przywoływać. Nazwę zmiennej wpisujemy bez cudzysłowów.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Jednej zmiennej można użyć wiele razy.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Zawartość zmiennej można przypisać innej zmiennej.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Tej samej zmiennej można przypisać nową zawartość.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Program może zażądać wpisania tekstu do umieszczenia w zmiennej w trakcie działania, za pomocą instrukcji Input. Tekst ten należy potem wpisać w górnym polu tekstowym i wybrać opcję enter.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Teksty można łączyć znakiem +.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Połączony tekst można zapisać w zmiennej celem późniejszego wykorzystania.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Liczby i działania na nich
Poza tekstami możemy przetwarzać także liczby. Dla liczb nie stosujemy cudzysłowów.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Można dodawać liczby stosując znak +.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Różnica pomiędzy przetwarzaniem liczb a tekstów polega na tym, że 12+34 da 46 tj. sumę tych liczb, natomiast "12"+"34" to połączenie ze sobą dwóch tekstów dające "1234".
Odejmowanie wykonamy minusem, mnożenie gwiazdką, a dzielenie ukośnikiem.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Również liczby i wyniki działań można przechowywać w zmiennych.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Przy obliczaniu nowej wartości zmiennej można odwołać się do jej starej wartości, np. zwiększając ją o 1.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Dostępne są także liczby ujemne oraz ułamki, które to wyświetlane są zawsze jako rozwinięcie dziesiętne. Dokładność obliczeń ułamkowych jest ograniczona.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Dane liczbowe również mogą być podawane na bieżąco, tak jak teksty. Oto program wyznaczający pole trójkąta.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Sterowanie przepływem
Część programu może być wykonywana tylko pod pewnym warunkiem, dzięki instrukcji If-Then-End If. Warunkami mogą być nierówności i równania.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Instrukcje po End If nie są objęte warunkiem. Zastosowane tu wcięcie nie jest obowiązkowe.
Identyczność tekstów również może stanowić warunek.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Warunek można odwrócić instrukcją Not.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Instrukcja And pozwala postawić kilka warunków i sprawdzić je wszystkie.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Instrukcja Or tym różni się od And, że wymaga spełnienia tylko conajmniej jednego z warunków.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Można umieścić jedną instrukcję If w drugiej.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Istnieje także instrukcja Else oznaczająca zestaw instrukcji wykonywanych w razie niespełnienia warunku If-a.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Bardziej złożoną instrukcją wyboru jest nieomówiona tutaj Select.
Powtarzanie instrukcji
Chcąc wielokrotnie wykonać pewne działania użyć można m. in. instrukcji For-Next powtarzającej zestaw instrukcji dla kolejnych wartości liczbowych zmiennej z danego zakresu.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Ten program obliczy i wyświetli kwadraty liczb od 1 do 10. Zwrócić uwagę należy na określenie zmiennej licznikowej na końcu pętli.
Słowem Step określić można krok, jeśli ma być inny niż 1, np. przy wypisywaniu ciągu liczb parzystych.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Czasem prościej może być użyć instrukcji While-Wend zamiast tej wspomnianej powyżej. Powtarza ona kod dopóki spełniony będzie dany warunek (na tej samej zasadzie co w instrukcji If).
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
Podprogramy
W celu skorzystania w dwóch miejscach w programie z tej samej sekwencji instrukcji bez jej kopiowania pomogą nam podprogramy, czyli części programu wielokrotnego użytku wywoływane na żądanie. Tworzymy je instrukcją Sub-End Sub, a wywołujemy instrukcją Call.
- Code: Select all
Please Login or Register, to see this Content
I to już w zasadzie tyle, chociaż CellularBASIC ma oczywiście jeszcze więcej rozmaitych instrukcji.
Nadmienić należy jeszcze, że jeśli nie chce nam się za każdym razem wklepywać programów na klawiaturze telefonu, to możemy pisać je na komputerze (bądź w innym edytorze tekstu w telefonie) i zapisywać jako plik tekstowy z rozszerzeniem .ZAM w katalogu e:/zam (na karcie pamięci).
Miłego programowania!