Register Login

Site RulesFAQSearchContact
PortalBlogWikiChat





Previous topic | Next topic
Page 1 of 1 [ 2 posts ]
Print view
Write comments Post new topic


CellularBASIC - programowanie

Post CellularBASIC - programowanie 28 Jul 2023, o 21:05

Male - Sponsor  Posts/Topics335/140  Reputation point 233 
Offline  Profile  WWW 
Windows XP Chrome
CellularBASIC to aplikacja na telefony komórkowe (obsługujące Javę ME) pozwalająca uruchamiać programy pisane w dialekcie języka BASIC (kompatybilnym z popularniejszym QBASIC-em na komputery osobiste w wersji 1.1). Aplikacja ta dostępna jest w serwisach z aplikacjami - Mobyware, Phoneky - została również kiedyś wrzucona przeze mnie na to forum (choć zapewne link wygasł), ogólnie z jej zdobyciem i instalacją nie powinno być problemów. Dzięki niej możemy pisać programy używając jedynie telefonu: w pociągu lub tramwaju, w szkole, na wczasach bez laptopa itd. Nawet jeśli programowanie nie jest naszym hobby, zyskujemy możliwość samodzielnego tworzenia programów na własny użytek, gdy nie znajdziemy odpowiedniej gotowej aplikacji w Internecie. Tutaj krok po kroku opowiem, jak programować w CellularBASIC-u.

Najpierw - rzecz jasna - otwieramy aplikację. Widzimy listę opcji. Opcja New służy do rozpoczęcia pisania nowego programu. W trakcie pisania wrócimy do głównej listy opcji opcją Menu. Opcja Run powoduje uruchomienie naszego programu. Pole out zawierać będzie wszystko, co wyświetli nasz program, oraz napis READY. po zakończeniu działania. Znów opcja Menu umożliwia powrót. W razie zawieszenia się programu możemy skorzystać z opcji Stop. Do edycji programu służy opcja Source. Wreszcie możemy zamknąć interpreter opcją Exit. Tak więc omówiliśmy już samą obsługę i pora na naukę pisania programów.

Podstawy

Instrukcja Print wyświetla zapisany po niej (w podwójnych cudzysłowach) tekst, np. powitanie.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Wiele instrukcji możemy umieszczać w kolejnych linijkach. Zostaną one wykonane z góry na dół. Nową linię na telefonie wpisuje się wciskając dwukrotnie zero.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Ten program wyświetli po kolei dwa napisy.

Wszystkie instrukcje, tzn. polecenia składające się na program, w tym Print, można pisać zarówno dużymi, jak i małymi literami.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Tutaj będę korzystał z wariantu nr 2.

Można stosować spacje na początku linii (czyli tzw. wcięcia) oraz puste linie.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Code:
Please Login or Register, to see this Content

Takie dodatki nie mają wpływu na działanie programu, ale stosowane rozważnie mogą uczynić go bardziej czytelnym.

Zmienne tekstowe

Teksty można zapisywać w tzw. zmiennych, oznaczonych literami i później je przywoływać. Nazwę zmiennej wpisujemy bez cudzysłowów.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Jednej zmiennej można użyć wiele razy.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Zawartość zmiennej można przypisać innej zmiennej.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Tej samej zmiennej można przypisać nową zawartość.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Program może zażądać wpisania tekstu do umieszczenia w zmiennej w trakcie działania, za pomocą instrukcji Input. Tekst ten należy potem wpisać w górnym polu tekstowym i wybrać opcję enter.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Teksty można łączyć znakiem +.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Połączony tekst można zapisać w zmiennej celem późniejszego wykorzystania.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Liczby i działania na nich

Poza tekstami możemy przetwarzać także liczby. Dla liczb nie stosujemy cudzysłowów.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Można dodawać liczby stosując znak +.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Różnica pomiędzy przetwarzaniem liczb a tekstów polega na tym, że 12+34 da 46 tj. sumę tych liczb, natomiast "12"+"34" to połączenie ze sobą dwóch tekstów dające "1234".

Odejmowanie wykonamy minusem, mnożenie gwiazdką, a dzielenie ukośnikiem.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Również liczby i wyniki działań można przechowywać w zmiennych.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Przy obliczaniu nowej wartości zmiennej można odwołać się do jej starej wartości, np. zwiększając ją o 1.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Dostępne są także liczby ujemne oraz ułamki, które to wyświetlane są zawsze jako rozwinięcie dziesiętne. Dokładność obliczeń ułamkowych jest ograniczona.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Dane liczbowe również mogą być podawane na bieżąco, tak jak teksty. Oto program wyznaczający pole trójkąta.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Sterowanie przepływem

Część programu może być wykonywana tylko pod pewnym warunkiem, dzięki instrukcji If-Then-End If. Warunkami mogą być nierówności i równania.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Instrukcje po End If nie są objęte warunkiem. Zastosowane tu wcięcie nie jest obowiązkowe.

Identyczność tekstów również może stanowić warunek.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Warunek można odwrócić instrukcją Not.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Instrukcja And pozwala postawić kilka warunków i sprawdzić je wszystkie.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Instrukcja Or tym różni się od And, że wymaga spełnienia tylko conajmniej jednego z warunków.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Można umieścić jedną instrukcję If w drugiej.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Istnieje także instrukcja Else oznaczająca zestaw instrukcji wykonywanych w razie niespełnienia warunku If-a.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Bardziej złożoną instrukcją wyboru jest nieomówiona tutaj Select.

Powtarzanie instrukcji

Chcąc wielokrotnie wykonać pewne działania użyć można m. in. instrukcji For-Next powtarzającej zestaw instrukcji dla kolejnych wartości liczbowych zmiennej z danego zakresu.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Ten program obliczy i wyświetli kwadraty liczb od 1 do 10. Zwrócić uwagę należy na określenie zmiennej licznikowej na końcu pętli.

Słowem Step określić można krok, jeśli ma być inny niż 1, np. przy wypisywaniu ciągu liczb parzystych.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Czasem prościej może być użyć instrukcji While-Wend zamiast tej wspomnianej powyżej. Powtarza ona kod dopóki spełniony będzie dany warunek (na tej samej zasadzie co w instrukcji If).
Code:
Please Login or Register, to see this Content


Podprogramy

W celu skorzystania w dwóch miejscach w programie z tej samej sekwencji instrukcji bez jej kopiowania pomogą nam podprogramy, czyli części programu wielokrotnego użytku wywoływane na żądanie. Tworzymy je instrukcją Sub-End Sub, a wywołujemy instrukcją Call.
Code:
Please Login or Register, to see this Content


I to już w zasadzie tyle, chociaż CellularBASIC ma oczywiście jeszcze więcej rozmaitych instrukcji.

Nadmienić należy jeszcze, że jeśli nie chce nam się za każdym razem wklepywać programów na klawiaturze telefonu, to możemy pisać je na komputerze (bądź w innym edytorze tekstu w telefonie) i zapisywać jako plik tekstowy z rozszerzeniem .ZAM w katalogu e:/zam (na karcie pamięci).

Miłego programowania!
Last edited by Manna5 on 28 Jul 2023, o 21:07, edited 1 time in total.

Last post
Reply with quote 


Post Re: CellularBASIC - programowanie 3 Aug 2023, o 21:58

Male - Uploader  Posts/Topics285/39  Reputation point 104 
Offline  Profile   
Windows 10 Chrome
Miałem troche problem ze znalezieniem. Wrzuciłem na mediafire.
Code:
Please Login or Register, to see this Content

Top
Reply with quote 

Write comments  Post new topic

Page 1 of 1 [ 2 posts ]
Previous topic | Next topic

Search for

Jump to
 


Users browsing this forum: No registered users and 0 guests