HMD Global, firma stojąca za smartfonami marki Nokia, miała świetny start w 2017 roku. Jednak w miarę upływu czasu nie udało się jej nadążyć za konkurencją. Głównie dlatego, że jej telefony wypadają blado w porównaniu z produktami innych firm, zarówno pod względem specyfikacji, jak i ceny. Jedyne co działa na plus tych smartfonów to bardzo dobre wsparcie. Okazuje się, że to jednak za mało. W rezultacie marka Nokia zajmuje zaledwie 0,7% rynku smartfonów w IV kwartale 2020 roku.
Udziały Nokii Q4 2020
Zazwyczaj firmy badawcze w swoich raportach wymieniają tylko marki, które osiągają najlepsze wyniki. Dlatego też raport Counterpoint Research na temat globalnego rynku smartfonów Q4 2020 nie uwzględnia HMD Global. Jednak na prośbę serwisu NokiaMob firma badawcza podzieliła się kilkoma szczegółami dotyczącymi wyników marki Nokia. Zacznijmy od porównania do trzeciego kwartału 2020 roku: Ogólna sprzedaż jej telefonów w tym okresie wzrosła o 30% względem analogicznego okresu poprzedniego roku. Warto przy tym podkreślić, że w przypadku Nokii warto to rozbić na proste telefony i smartfony. W tym wypadku mamy już wzrost o 26% jeśli chodzi o prostsze urządzenia, i 35% jeśli chodzi o smartfony. Gorzej sytuacja wygląda w porównaniu do analogicznego okresu zeszłego roku. O ile sprzedaż smartfonów została zachowana na tym samym poziomie, tak proste telefony sprzedawały się już o 15% gorej.
A jak się to przekłada na konkretne liczby? W czwartym kwartale zeszłego roku Nokia sprzedała 2,8 mln smartfonów i aż 12,7 mln prostych telefonów. Warto podkreślić, że do tej grupy zaliczają się także urządzenia z KaiOS. Tym samym mimo udziałów poniżej 1% na rynku smartfonów, Nokia jest drugim co do wielkości producentem telefonów w tym okresie i może się pochwalić aż 16-procentowym udziałem w rynku. Jednak w segmencie smartfonów zajmuje odległe, 15 miejsce.
Źródło: android.com.pl