NVIDIA: Oficjalne informacje na temat czterordzeniowych procesorów Kal-El

Najnowsze doniesienia z branży GSM, recenzje nowości aplikacji i gier.

Post by HitFan » 25 Sep 2011, o 10:34

Firma NVIDIA opublikowała oficjalne materiały odnośnie czterordzeniowych procesorów mobilnych znanych pod kodową nazwą Kal-El, których premiera nastąpi tej jesieni. Procesor „Kal-El” firmy NVIDIA wykorzystuje nową technologię zmiennego, symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (vSMP).

Technologia vSMP, ujawniona publicznie po raz pierwszy, zakłada wykorzystanie piątego rdzenia w procesorze centralnym (tzw. „rdzenia towarzyszącego”), który został specjalnie zaprojektowany pod kątem niskiego zużycia energii i wykonuje zadania niewymagające wysokiej częstotliwości pracy – tj. obsługuje tryb aktywnego oczekiwania, odtwarzanie muzyki, a nawet odtwarzanie plików wideo. Architektura czterech głównych rdzeni jest bardziej standardowa i umożliwia osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy, a w wielu przypadkach także niższego poboru energii w porównaniu z procesorami dwurdzeniowymi. Każdy z pięciu rdzeni jest identycznym procesorem ARM Cortex A9. Poszczególne rdzenie są włączane i wyłączane w zależności od obciążenia pracą (metodą agresywnego odcinania zasilania).

Architektura vSMP zastosowana w projekcie Kal-El firmy NVIDIA rozwija korzyści oferowane przez procesory dwurdzeniowe, zapewniając:
  • Mniejszy pobór energii i wyższą wydajność na wat
  • Krótszy czas wczytywania stron internetowych
  • Wyższą wydajność dla wymagających aplikacji
  • Szybszą wielozadaniowość
  • Gry w wyższej jakości

Kal-El:
  • jest pierwszym na świecie czterordzeniowym procesorem mobilnym
  • jest pierwszym na świecie procesorem wykorzystującym zmienne przetwarzanie symetryczne (Variable SMP) z opatentowanym 5-tym rdzeniem towarzyszącym, zapewniającym niski pobór energii
  • pobiera mniej energii niż procesory dwurdzeniowe
  • posiada nowy 12-rdzeniowy procesor graficzny NVIDIA, oferując 3x wyższą wydajność niż Tegra 2

Procesory centralne z dwoma i czterema rdzeniami pojawiły się w komputerach stacjonarnych wiele lat temu, wypierając procesory jednordzeniowe. Mimo to, korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe stały się odczuwalne dopiero kilka lat później, ponieważ w początkowym okresie brakowało oprogramowania wykorzystującego moc takich procesorów zainstalowanych w komputerach stacjonarnych Na początku największą zaletą takich procesorów była możliwość pracy z wieloma aplikacjami rozproszonymi na poszczególnych rdzeniach procesora, a przeglądarki i duże ilości aplikacji wykorzystujących wiele rdzeni pojawiły się dopiero kilka lat później. Obecnie korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe w pracy na komputerach stacjonarnych są już bardzo widoczne.

Migracja z procesorów jednordzeniowych na procesory wielordzeniowe w urządzeniach przenośnych postępuje o wiele szybciej. Szybszy rozwój ekosystemu oprogramowania dla urządzeń przenośnych zawdzięczamy rozwiązaniom obsługi procesorów wielordzeniowych, które wypracowano w ostatnich latach na komputerach stacjonarnych. Popularne oprogramowanie dla urządzeń przenośnych już w tej chwili obsługuje wielozadaniowość i wielowątkowość.

Przykładem jest system operacyjny Android stworzony na bazie Linuksa, po którym odziedziczył wbudowaną obsługę wielozadaniowości i wielowątkowości. W najnowszych wersjach systemu Android – 2.3 oraz 3.0/3.1/3.2 wprowadzono kilka nowych funkcji, dzięki którym system operacyjny lepiej wykorzystuje moc procesorów wielordzeniowych.

Przeglądarki internetowe dla urządzeń przenośnych, takie jak Firefox i Webkit, zostały stworzone na podstawie wersji dla komputerów stacjonarnych, więc posiadają wbudowaną obsługę wielowątkowości. Nowa wersja przeglądarki wbudowanej w system operacyjny Android 3.0 zapewnia ponadto możliwość przeglądania wielu stron w kartach. Te przeglądarki wykorzystują większą moc obliczeniową procesorów wielordzeniowych, zwiększając szybkość i wygodę przeglądania stron internetowych.

Szybki rozwój rynku gier przenośnych sprawił, że deweloperzy przepisują popularne silniki gier z konsol i komputerów PC na urządzenia przenośne. Silniki te zostały stworzone pierwotnie z myślą o wielordzeniowych procesorach w komputerach stacjonarnych, dzięki czemu z powodzeniem wykorzystają również wiele rdzeni w procesorach urządzeń przenośnych, zapewniając graczom korzyści płynące z obsługi wielowątkowości na tych urządzeniach. Czterordzeniowe procesory centralne oferują deweloperom gier wiele mocy obliczeniowej, umożliwiając tworzenie m.in. zaawansowanych efektów fizycznych, algorytmów wykrywania i unikania kolizji, teksturowania wirtualnego, lepszej sztucznej inteligencji i obsługi sieci.

W odpowiedzi na wzrost wymagań sprzętowych oprogramowania dla urządzeń przenośnych, producenci zintegrowanych układów wprowadzają układy wielordzeniowe, jednocześnie dbając o zachowanie jak najniższego zużycia energii. Technologia zmiennego symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (ang. vSMP – Variable Symmetric Multiprocessing) zastosowana w projekcie Kal-El umożliwia osiągnięcie niespotykanych dotychczas oszczędności energii, minimalizując zużycie mocy w trybie aktywnego oczekiwania, a także zapewniając wydajność procesora czterordzeniowego przy jednoczesnym utrzymaniu dynamicznego zużycia energii poniżej granic temperatury dla urządzeń przenośnych. Rozwiązanie polegające na zastosowaniu towarzyszącego rdzenia procesora centralnego do realizacji zadań pracujących w tle i głównych rdzeni do realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności sprawia, że projekt Kal-El zużywa znacznie mniej energii od konkurencyjnych rozwiązań w każdym trybie wydajności.

Procesory czterordzeniowe i technologia vSMP zapewnią jeszcze większą wydajność urządzeń przenośnych, a także umożliwią deweloperom tworzenie nowych wrażeń dla użytkowników urządzeń przenośnych, jednocześnie wydłużając czas pracy na baterii w najbardziej popularnych zastosowaniach.

Czterordzeniowe procesory centralne dla urządzeń przenośnych zapewniają wyższą wydajność we wszystkich zastosowaniach, umożliwiając tworzenie jeszcze ciekawszych aplikacji, które dotychczas były niespotykane na tej platformie. Na przykład:
  • Edytowanie materiału wideo w wysokiej jakości
  • Przetwarzanie obrazów
  • Konwertowanie dźwięku i materiału wideo
  • Symulacja fizyki
  • Rozpoznawanie twarzy
  • Gry i aplikacje w stereoskopowym 3D
  • Skanery antywirusowe
  • Kompresja plików


Aktualności Baza Telefonów
Link do oryginału


[ Dodano: 25 wrz 2011, o 10:34 ]
jak dla mnie to dobre rozwiązanie, może w końcu uda się jakiemuś producentowi zrobić high-end'owego smartfona trzymającego więcej niż jeden dzień ;) Mi to aż wstyd się robi kompa. Mam 2x2GHz, a to będzie miało cztery razy po co najmniej półtora ;/
Google Pixel 8 Pro | PC: AMD Ryzen™ 5 5600 6x3,5GHz, 32GB DDR4 RAM, PowerColor Radeon RX 6800 XT Red Dragon OC 16GB GDDR6, SSD 2TB
Patche mojego autorstwa: [5310XM] S40 Belle | [6300] S40 Belle | [5300XM] Anna OS | [5300XM] 6th ed | [6300] 6th Edition Image Image
Zapraszam na mojego bloga o modelach rajdowych RajdowaKolekcja.pl | Podobają Ci się moje patche, uploady? Pomogłem? Kliknij Image na zachętę ; )
| 3100 > 5140i > 5310XM > N70 > E65 > E66 > C5-00 > Xperia S > Galaxy SIII > Redmi Note 4X > Redmi Note 8T > Pixel 4a (5G) > Pixel 7 > Pixel 8 Pro
HitFan Male
www.RajdowaKolekcja.pl
Expert Mod

User avatar
 
Offline
 
Telefon: Google Pixel 8 Pro
Soft: Android 14
Operator: Orange
Age: 29
Location: Bytom

Joined: 3 Aug 2009
Online: 130d 15h 41m 38s
Posts: 6343Topics: 292
Reputation point: 4822
    Windows 7 Chrome

Post by adam111 » 27 kwi 2009, o 00:00

BoTs RoX! :D
adam111 Mężczyzna
Oddajcie mi cześć!
50%

Avatar użytkownika
 
Online
 
Telefon: Nokia 3110c
Soft: v. 05.50
Operator: -----

Joined: 30 mar 2009
Online:
Posts:   •  Topics: 
    Ubuntu  Firefox

Return to Nowości & Ciekawostki

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 4 guests