Technologia vSMP, ujawniona publicznie po raz pierwszy, zakłada wykorzystanie piątego rdzenia w procesorze centralnym (tzw. „rdzenia towarzyszącego”), który został specjalnie zaprojektowany pod kątem niskiego zużycia energii i wykonuje zadania niewymagające wysokiej częstotliwości pracy – tj. obsługuje tryb aktywnego oczekiwania, odtwarzanie muzyki, a nawet odtwarzanie plików wideo. Architektura czterech głównych rdzeni jest bardziej standardowa i umożliwia osiągnięcie wyższych częstotliwości pracy, a w wielu przypadkach także niższego poboru energii w porównaniu z procesorami dwurdzeniowymi. Każdy z pięciu rdzeni jest identycznym procesorem ARM Cortex A9. Poszczególne rdzenie są włączane i wyłączane w zależności od obciążenia pracą (metodą agresywnego odcinania zasilania).
Architektura vSMP zastosowana w projekcie Kal-El firmy NVIDIA rozwija korzyści oferowane przez procesory dwurdzeniowe, zapewniając:
- Mniejszy pobór energii i wyższą wydajność na wat
- Krótszy czas wczytywania stron internetowych
- Wyższą wydajność dla wymagających aplikacji
- Szybszą wielozadaniowość
- Gry w wyższej jakości
Kal-El:
- jest pierwszym na świecie czterordzeniowym procesorem mobilnym
- jest pierwszym na świecie procesorem wykorzystującym zmienne przetwarzanie symetryczne (Variable SMP) z opatentowanym 5-tym rdzeniem towarzyszącym, zapewniającym niski pobór energii
- pobiera mniej energii niż procesory dwurdzeniowe
- posiada nowy 12-rdzeniowy procesor graficzny NVIDIA, oferując 3x wyższą wydajność niż Tegra 2
Procesory centralne z dwoma i czterema rdzeniami pojawiły się w komputerach stacjonarnych wiele lat temu, wypierając procesory jednordzeniowe. Mimo to, korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe stały się odczuwalne dopiero kilka lat później, ponieważ w początkowym okresie brakowało oprogramowania wykorzystującego moc takich procesorów zainstalowanych w komputerach stacjonarnych Na początku największą zaletą takich procesorów była możliwość pracy z wieloma aplikacjami rozproszonymi na poszczególnych rdzeniach procesora, a przeglądarki i duże ilości aplikacji wykorzystujących wiele rdzeni pojawiły się dopiero kilka lat później. Obecnie korzyści zapewniane przez procesory wielordzeniowe w pracy na komputerach stacjonarnych są już bardzo widoczne.
Migracja z procesorów jednordzeniowych na procesory wielordzeniowe w urządzeniach przenośnych postępuje o wiele szybciej. Szybszy rozwój ekosystemu oprogramowania dla urządzeń przenośnych zawdzięczamy rozwiązaniom obsługi procesorów wielordzeniowych, które wypracowano w ostatnich latach na komputerach stacjonarnych. Popularne oprogramowanie dla urządzeń przenośnych już w tej chwili obsługuje wielozadaniowość i wielowątkowość.
Przykładem jest system operacyjny Android stworzony na bazie Linuksa, po którym odziedziczył wbudowaną obsługę wielozadaniowości i wielowątkowości. W najnowszych wersjach systemu Android – 2.3 oraz 3.0/3.1/3.2 wprowadzono kilka nowych funkcji, dzięki którym system operacyjny lepiej wykorzystuje moc procesorów wielordzeniowych.
Przeglądarki internetowe dla urządzeń przenośnych, takie jak Firefox i Webkit, zostały stworzone na podstawie wersji dla komputerów stacjonarnych, więc posiadają wbudowaną obsługę wielowątkowości. Nowa wersja przeglądarki wbudowanej w system operacyjny Android 3.0 zapewnia ponadto możliwość przeglądania wielu stron w kartach. Te przeglądarki wykorzystują większą moc obliczeniową procesorów wielordzeniowych, zwiększając szybkość i wygodę przeglądania stron internetowych.
Szybki rozwój rynku gier przenośnych sprawił, że deweloperzy przepisują popularne silniki gier z konsol i komputerów PC na urządzenia przenośne. Silniki te zostały stworzone pierwotnie z myślą o wielordzeniowych procesorach w komputerach stacjonarnych, dzięki czemu z powodzeniem wykorzystają również wiele rdzeni w procesorach urządzeń przenośnych, zapewniając graczom korzyści płynące z obsługi wielowątkowości na tych urządzeniach. Czterordzeniowe procesory centralne oferują deweloperom gier wiele mocy obliczeniowej, umożliwiając tworzenie m.in. zaawansowanych efektów fizycznych, algorytmów wykrywania i unikania kolizji, teksturowania wirtualnego, lepszej sztucznej inteligencji i obsługi sieci.
W odpowiedzi na wzrost wymagań sprzętowych oprogramowania dla urządzeń przenośnych, producenci zintegrowanych układów wprowadzają układy wielordzeniowe, jednocześnie dbając o zachowanie jak najniższego zużycia energii. Technologia zmiennego symetrycznego przetwarzania wielowątkowego (ang. vSMP – Variable Symmetric Multiprocessing) zastosowana w projekcie Kal-El umożliwia osiągnięcie niespotykanych dotychczas oszczędności energii, minimalizując zużycie mocy w trybie aktywnego oczekiwania, a także zapewniając wydajność procesora czterordzeniowego przy jednoczesnym utrzymaniu dynamicznego zużycia energii poniżej granic temperatury dla urządzeń przenośnych. Rozwiązanie polegające na zastosowaniu towarzyszącego rdzenia procesora centralnego do realizacji zadań pracujących w tle i głównych rdzeni do realizacji zadań wymagających wysokiej wydajności sprawia, że projekt Kal-El zużywa znacznie mniej energii od konkurencyjnych rozwiązań w każdym trybie wydajności.
Procesory czterordzeniowe i technologia vSMP zapewnią jeszcze większą wydajność urządzeń przenośnych, a także umożliwią deweloperom tworzenie nowych wrażeń dla użytkowników urządzeń przenośnych, jednocześnie wydłużając czas pracy na baterii w najbardziej popularnych zastosowaniach.
Czterordzeniowe procesory centralne dla urządzeń przenośnych zapewniają wyższą wydajność we wszystkich zastosowaniach, umożliwiając tworzenie jeszcze ciekawszych aplikacji, które dotychczas były niespotykane na tej platformie. Na przykład:
- Edytowanie materiału wideo w wysokiej jakości
- Przetwarzanie obrazów
- Konwertowanie dźwięku i materiału wideo
- Symulacja fizyki
- Rozpoznawanie twarzy
- Gry i aplikacje w stereoskopowym 3D
- Skanery antywirusowe
- Kompresja plików
[ Dodano: 25 wrz 2011, o 10:34 ]
jak dla mnie to dobre rozwiązanie, może w końcu uda się jakiemuś producentowi zrobić high-end'owego smartfona trzymającego więcej niż jeden dzień
