Register Login

Site RulesFAQSearchContact
PortalBlogWikiChat





Previous topic | Next topic
Page 1 of 1 [ 7 posts ]
Print view
Write comments Post new topic


Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny!

Post Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 15:41

Male - Friend  Posts/Topics463/241  Reputation point 3621 
Offline  Profile   
Windows 7 Opera
Image

6. lipca w życie wchodzi rozporządzenie Ministra Infrastruktury, które narzuca termin 24 godzin na przeniesienie numeru między sieciami komórkowymi oraz 7 dni między sieciami stacjonarnymi. Dodatkowo, w związku ze zmianami w Prawie Telekomunikacyjnym, przenośność będzie bezpłatna.

Od 6. lipca procedura zmiany operatora z zachowaniem numeru będzie prostsza. Wystarczy jedna wizyta u nowego operatora i jego upoważnienie do wypowiedzenia umowy dotychczasowemu dostawcy oraz dopełnienia wszystkich innych procedur. Upoważnienie nie będzie jednak obowiązkowe, klient będzie mógł sam wypowiedzieć umowę.

Dodatkowo, dochodzi uprawnienie abonenta i użytkownika prepaid do zachowania numeru przy zmianie dostawcy usług, niezależnie od tego, czy nowy dostawca działa w sieci innego, czy tego samego operatora. Takie rozwiązanie jest nowością. W chwili obecnej z uprawnienia korzystać można wyłącznie w sytuacji, gdy numer przenoszony jest do dostawcy działającego w sieci innego operatora.

Numer będzie mógł być nieaktywny tylko przez maksymalnie 3 godziny, między północą a 3 w nocy w dniu przeniesienia.

Wniosek o przeniesienie numeru, w zależności od sposobu jego dostarczenia do nowego dostawcy usług, podlegał będzie rozpatrzeniu odpowiednio w terminie:
• 6 godzin roboczych lub 3 dni roboczych (dla abonentów sieci ruchomych),
• 1 dnia roboczego (przejściowo 7 dni roboczych) lub 14 dni roboczych (dla abonentów sieci stacjonarnych).

Dłuższy termin na przeniesienie numeru, zarezerwowany jest wyłącznie dla abonentów, którzy nie złożyli wniosku osobiście w jednostce nowego dostawcy przeznaczonej do obsługi klientów, a w inny sposób (np. listownie, za pośrednictwem formularza czy poczty elektronicznej).

Po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku abonenta i podpisaniu umowy z nowym dostawcą, na wyraźne jego żądanie wskazane we wniosku, nowy dostawca usług jest obowiązany przenieść numer najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (w sieciach ruchomych) lub 7 dni roboczych (w sieciach stacjonarnych) od dnia zawarcia umowy.

Ponadto, zgodnie z ostatnią nowelą Prawa Telekomunikacyjnego, w związku z przenoszeniem numeru możliwe jest natychmiastowe rozwiązanie umowy z dotychczasowym dostawcą usług, pod następującymi warunkami:
• zapłaty przez abonenta dotychczasowemu dostawcy usług opłaty abonamentowej za okres wypowiedzenia nie większej jednak niż jednomiesięczna opłata abonamentowa,
• zwrotu przez abonenta ulgi mu przyznanej, proporcjonalnie jednak zmniejszonej do czasu pozostającego do zakończenia trwania umowy.

Krótka instrukcja dla tych, którzy zachcą przenieść numer począwszy od 6. lipca.

1. Wniosek o przeniesienie numeru składamy do nowego dostawcy usług (czyli tego, do którego zamierzamy przenieść numer).
2. Nowy dostawca usług, po udzieleniu mu pełnomocnictwa, dokona za nas wszelkich czynności niezbędnych do przeniesienia numeru, w tym między innymi zakończy stosunek umowny ze starym dostawcą usług.
3. Wniosek złożony osobiście w jednostce dostawcy dedykowanej do obsługi klientów, musi zostać rozpatrzony w terminie 6 godzin roboczych (sieci ruchome) oraz 1 dnia roboczego (sieci stacjonarne). Należy jednak w tym miejscu podkreślić, iż na dzień wejścia z życie zmian rozporządzenia, na podstawie przepisu przejściowego, do chwili uruchomienia przez Prezesa UKE systemu centralnej bazy numerów, wspierającego usługę przenośności numerów oraz w terminie dwóch miesięcy od dnia jego uruchomienia, termin rozpatrzenia wniosku w przypadku abonentów sieci stacjonarnych wynosi 7 dni.
4. Pozytywne rozpatrzenie wniosku abonenta i podpisanie umowy z nowym dostawcą obliguje go do przeniesienia numeru najpóźniej w terminie 1 dnia roboczego (sieci ruchome) lub 7 dni roboczych (sieci stacjonarne) od dnia zawarcia umowy, chyba, że wskażemy późniejszy termin.
5. Przeniesienie numeru jest bezpłatne.

Ź: tech.wp

Last post
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 18:37

Male - Friend  Posts/Topics92/15  Reputation point 118 
Offline  Profile  WWW 
Windows XP Firefox
hm, czyli mam teraz w Era Tak Tak na kartę bez umowy, i jeśli chciałbym przejść np. do mobil kinga lub gdziekolwiek indziej to mogę przejść na kartę ? Za zachowanie numeru :)

I czy w razie czego mógłbym wrócić do Tak taka :)

PS karta mobil kinga nie zadziała na simlocku ery ?
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 18:41

Male - Administrator  Posts/Topics12084/1215  Reputation point 17491 
Offline  Profile  WWW   
Windows XP Firefox
Chyba tak. Ale Mobilking upadł. :P

tosiek wrote:
PS karta mobil kinga nie zadziała na simlocku ery ?

Tak, zadziała.
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 20:24

Male - Friend  Posts/Topics463/241  Reputation point 3621 
Offline  Profile   
Windows 7 Opera
pawelooss wrote:
Chyba tak. Ale Mobilking upadł. :P

tosiek wrote:
PS karta mobil kinga nie zadziała na simlocku ery ?

Tak, zadziała.
O z tym to się nie zgodzę. Spółka została wykupiona i dalej działa.
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 23:16

Male - Administrator  Posts/Topics12084/1215  Reputation point 17491 
Offline  Profile  WWW   
Windows Vista Firefox
Ciekawe, no to brawo, niech się rozwijają, choć będzie im teraz trudno, gdyż fundusze na reklamę się skończyły.
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 21 Jun 2009, o 23:19

Male - Friend  Posts/Topics463/241  Reputation point 3621 
Offline  Profile   
Windows 7 Opera
pawelooss wrote:
Ciekawe, no to brawo, niech się rozwijają, choć będzie im teraz trudno, gdyż fundusze na reklamę się skończyły.

Tym to bym się nie martwił
google wrote:
Mobilking będzie nadal działał w oparciu o sieć PTC (Polska Telefonia Cyfrowa). Spółka ta będzie również wpierała przyszły rozwój wirtualnego operatora komórkowego
Reply with quote 


Post Re: Od 6. lipca przenośność numerów w 24 godziny! 23 Jun 2009, o 11:12

Male - Administrator  Posts/Topics12084/1215  Reputation point 17491 
Offline  Profile  WWW   
Windows Vista Firefox
Niestety powyższy news to chyba fikcja...

Operatorzy komórkowi w nieoficjalnych rozmowach przyznają, że potrzebują kilku miesięcy na pełne dostosowanie się do nowych regulacji wchodzących w życie 6 lipca. Nie pomoże straszak w postaci ew. kar nakładanych przez UKE. Operatorzy z Wielkiej Trójki (Orange, Era, Plus) zgodnie przyznają, że przenoszenie numeru w jeden dzień od 6 lipca jest niewykonalne. Inaczej mówi Play.

Według nieoficjalnych wypowiedzi przenoszenie w jeden dzień to fikcja, ponieważ "nie da się wypracować procedur i przetestować wszystkich systemów w dwa tygodnie". Wydaje się to nawet racjonalne, bo żaden z nich nie podpisał jeszcze między sobą umów o współpracy przy procesowaniu wniosków MNP (przenoszenia numerów) zgodnie z nowymi regulacjami. Może się więc zdarzyć, że mimo iż jeden z nich będzie gotowy "przyjąć" numer w ciągu 24 godzin od chwili złożenia wniosku przez klienta i tak nie będzie on zrealizowany, ponieważ "stary" operator nie zdąży dokonać odpowiednich zmian w swoim systemie.

Dziś najszybciej swoje numery mogą przenieść użytkownicy ofert bez abonamentu (pre-paid) - trwa to 7 dni. Najprawdopodobniej przez ponad pół roku tak pozostanie. Powód? Brak umów i wypracowanych procedur.

Szczegółowe zasady przenoszenia numerów między sieciami określa odpowiednie Rozporządzenie Ministra Infrastruktury. Argumentem ze strony dotychczasowych operatorów jest fakt, że Minister podpisał je w obecnym kształcie na kilkanaście dni przed wejściem w życie nowych przepisów.

Chyba przez zupełny przypadek zapominają również, że projekt Rozporządzenia był dostępny od kilku miesięcy na stronach internetowych Ministerstwa i wszyscy gracze rynkowi wiedzieli w jakim kształcie zostanie ono podpisane. Było sporo czasu na ustalenie zasad współpracy.
Tego faktu, jak na razie, żaden z operatorów komentować oficjalnie nie chce. Twierdzą jednomyślnie, że "zrobione zostanie wszystko, co jest możliwe aby MNP w jeden dzień było dostępne możliwie jak najszybciej" .

Jedynie Play oficjalnie przyznaje, że jest gotowy. Jest jednak małoprawdopodobne, że przełoży się to faktyczne możliwości techniczne do zrealizowania wniosków abonentów z innych sieci.
Wielka Trójka, słusznie zresztą, wskazuje, że dużo ważniejsze dla klientów jest iż klienci za przeniesienie numeru między sieciami nie zapłacą "odchodnego".

Sprawę w TVN CNBC Biznes skomentowała Anna Streżyńska - prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej - zapowiedziała, że operatorzy, którzy nie będą przenosić numerów na czas (w ciągu jednego dnia) mogą zostać ukarani karami do 3 proc. przychodu. Czy będzie to skuteczny straszak dla niesfornej Wielkiej Trójki - okaże się. Na razie trwają przygotowania u nich do odparcia medialnej ofensywy, której celem będzie pokazanie, że przenoszenie numerów między sieciami to "marginalne zjawisko", i niepotrzebna nikomu "ciekawostka techniczna". A może po prostu Polacy nie mają wiedzy i nie umieją korzystać ze swoich uprawnień.

Top
Reply with quote 

Write comments  Post new topic

Page 1 of 1 [ 7 posts ]
Previous topic | Next topic

Search for

Jump to
 


Users browsing this forum: No registered users and 5 guests





cron