nc+ ukarane przez UOKiK. Suma jest wysoka…
Podczas gdy o nc+ nieco ucichło w sieci, jednak to nie uchroniło platformy przed rekordowo wysoką karą – prawie 11 mln zł.
Wszczęte 2 kwietnia przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postępowanie administracyjne było odpowiedzią na liczne sygnały napływające od abonentów telewizji n. Jak czytamy na stronie Urzędu, analiza zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego wykazała, że ITI Neovision jednostronnie zmieniając umowy zawarte z abonentami telewizji n, złamała prawo.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów na ITI Neovision Urząd nałożył sankcję finansową - 10 mln 841 tys. zł. Określając wysokość kary wzięto pod uwagę, że spółka zaprzestała stosowania niedozwolonych praktyk oraz podjęła działania zmierzające do usunięcia negatywnych skutków. Decyzja nie jest ostateczna, przysługuje od niej odwołanie do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Zdaniem Urzedu, treść zawartych z abonentami umów nie stanowiła podstawy do dokonania takiej zmiany, a informując konsumentów o tym spółka naruszyła dobre obyczaje, wprowadzając ich w błąd.
Prezes UOKiK zakwestionowała również sam sposób przekazywania informacji o zmianie umowy konsumentom oraz zbyt krótki termin na złożenie rezygnacji z automatycznego przejścia na ofertę nc+. Zdaniem Urzędu, redakcja pisma skierowanego do abonentów oraz sposób prezentacji nowych warunków wprowadzały w błąd konsumentów.
Nawet rozważni konsumenci mogli nie dostrzec informacji o zmianie warunków zawartych w piśmie prezentującym głównie ofertę programową nowego operatora. Skutkiem tego nie mogli oni świadomie zdecydować o wyborze najkorzystniejszej oferty. Niezgodne z prawem były również przewidziane przez spółkę zbyt krótkie terminy na podjęcie decyzji co do przyszłej umowy. Jednocześnie w przypadku braku odpowiedzi konsumenta następowało niezgodne z prawem automatyczne zastępowanie starej oferty nową.
Prezes UOKiK po przeprowadzeniu postępowania uznała, że ITI Neovision wprowadzając ofertę nc+ naruszyła zbiorowe interesy konsumentów. Spółka swoim działaniem naruszyła m.in. zasady lojalnego zachowania kontrahenta wobec konsumenta, dotrzymywania umów oraz uczciwości w wykonywaniu zobowiązań. Mając na uwadze naruszenie interesów rożnych grup konsumentów, Prezes UOKiK nałożyła na spółkę obowiązek usunięcia skutków zakwestionowanych działań, w tym liczne obowiązki informacyjne uzależnione od sytuacji, w jakiej znaleźli się abonenci ITI Neovision. Ich realizacji nadano rygor natychmiastowej wykonalności. W stosunku do:
*abonentów, którzy nie wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że usługi telewizyjne będą świadczone na dotychczasowych warunkach do końca okresu wynikającego z dotychczas obowiązującej umowy zawartej na czas oznaczony lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+.
*abonentów, którzy wypowiedzieli umowy: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą anulować swoje wypowiedzenie. Wówczas będą im świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed wypowiedzeniem umowy do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+.
*abonentów, którzy wybrali ofertę nc+: spółka ma poinformować, że do 31 maja mogą odstąpić od wybranej oferty nc+. Wówczas będą świadczone usługi telewizyjne na warunkach obowiązujących przed dokonaniem wyboru oferty "nc+" do końca oznaczonego okresu lub do czasu wyboru przez nich oferty nc+.
Ponadto Prezes UOKiK nakazała umieszczenie decyzji na stronie internetowej ncplus.pl.
źródło: komputerswiat.pl
[ Komentarz dodany przez: pawelooss: 3 maja 2013, o 10:32 ]Co z tego, jaka suma, skoro klienci jej i tak nie zobaczą, bo idzie do państwa. Sprytny system.[ Dodano: 3 maja 2013, o 13:18 ]jak to co z tego? ;_;
może chociażby to, że monopolista też może być ukarany przez uokik?
[ Komentarz dodany przez: pawelooss: 3 maja 2013, o 13:26 ]Po pierwsze, to nie monopolista, tylko oligopolista czy już może duopolista. No i nie chodziło mi fakt ukarania, lecz o kwotę, która pójdzie do państwa, a nie do ludzi, więc nie ma się co podniecać, czy jest wysoka, czy niska. Gdyby jeszcze nakazano mu wypłatę jakichś rekompensat klientom za nerwówkę i „straty moralne” plus część na poczet kosztów sądowych, to dopiero wtedy można byłoby się cieszyć. Ale takie jest prawo, że kary zgarnia państwo. ;_;[ Dodano: 3 maja 2013, o 17:05 ]ja akurat nazwałbym nc+ monopolista na rynku
tp nie musiało płacić swoim klientom za celowe wprowadzanie w błąd, a niby nc+ miałoby płacić swoim klientom?
[ Komentarz dodany przez: pawelooss: 3 maja 2013, o 17:39 ]No to piszę, że sprytny system. Państwo tak go skonstruowało, że kary idą do państwa.