![]() |
Register | Login |
Site Rules
• FAQ
• Search • Contact
Portal • Blog • Wiki • Chat |
Board index » Strefa Symbian S60 » Tutoriale & Triki » [S60] Tutoriale |
Previous topic | Next topic Page 1 of 1 [ 9 posts ] |
Print view |
Write comments | Post new topic |
Rozpakowywanie i edycja plików SIS, MBM, RSC, AIF. |
---|
![]() |
20 Jun 2009, o 23:50 |
pawelooss ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Często zdarza się nam, że chcemy wyedytować ikonkę, tło, element themesa czy jakiegoś programu. Zadajemy sobie pytanię: Czy to jest w ogóle wykonalne? Od dziś takie elementy aplikacji jak ikona czy język nie będą już dla was problemem. Aby je zmienić wystarczy dosłownie kilka chwil w domowym zaciszu,a efekt często jest taki jak się spodziewamy. Znudziło ci się nudne tło odtwarzacza mp3? Brzydka ikona aplikacji? A może chcesz zmienić język programu na nasz ojczysty? Ten artykuł jest właśnie dla ciebie!
Jeśli chodzi o edycję wszelakich aplikacji, jedną z ważniejszych roli odgrywają pliki *.mbm. W większości aplikacji to właśnie w nich znajdują się pliki graficzne. W Internecie dostępnych jest kilka programów do edycji tych plików. Najbardziej znane to MBMWizard oraz MBMTool. Mi szczególnie do gustu przypadł ten drugi i na jego przykładzie opiszę cały proces. Po otworzeniu programu, najbardziej widoczne jest menu po lewej stronie. To głównie dzięki niemu będziemy wykonywać różne operację na plikach *.mbm. Jednak przed modyfikowaniem plików należy sprawdzić, czy w menu Palette ustawiony jest profil Default. Dokładniejszy opis funkcji w lewym menu znajduje się poniżej:
2. Otwiera plik *.mbm 3. Zapisuje aktualny projekt 4. Otwiera edytowany fragment pliku *.mbm w edytorze graficznym (np. Photoshop) 5. Eksportuje zaznaczone pliki do folderu 6. Usuwa wybrany plik 7. Dodaje nowe pliki 8. Zmienia ilość kolorów w trybach monochromatycznym lub kolorowym 9. Eksportuje grafiki do plików *.gif 10. Importuje grafiki z pliku *.gif ![]() A jak to wygląda w praktyce? Na początku rozpakowujemy plik *.sis albo kopiujemy plik *.mbm z naszego telefonu. Następnie otwieramy go MBMToolem i szukamy grafiki, którą chcemy "wymienić". Kiedy ją znajdziemy, za pomocą przycisku nr 6 (lub z klawiatury: delete), usuwamy obecny obrazek. Następnie za pomocą funkcji importowania plików (7), dodajemy nowy obrazek na jego miejsce. Nazwa dodanej grafiki nie musi być taka sama jak poprzedniej. w moim przypadku jest to po prostu "tło". Program automatycznie zmieni tę nazwę na 032 podczas zapisu pliku. ![]() Jeśli po dodaniu pliku graficznego znajduje się on w niewłaściwym miejscu, za pomocą strzałek możemy go przesunąć w górę i w dół. Ważną operacją jest zmiana ilości kolorów. Program po dodaniu obrazka ustawia mu głębię 8 bitową, co oznacza że przy zapisie obrazek będzie kodowany w 4096 kolorach. Obecnie najnowsze smartfony potrafią obsłużyć ponad 262 000 , a nawet i 16.7 mln kolorów! Tak więc należy, za pomocą przycisku 8, zmienić liczbę kolorów na 16bpp, a najlepiej i na 24bpp. W ten sposób telefon bez problemów odczyta grafikę w normalnych, nie "zielonych" kolorach. ![]() Inną sprawa jest maska naszego podmienianego pliku (w moim przypadku tło nie posiada maski, natomiast wiekszość plików - tak). Telefon dzięki niej odczytuje którą część grafiki ma wyświetlać, a którą nie. W starszych systemach (Symbian 6.1) maski obsługiwały jedynie dwa kolory. czarny i biały, więc zapisywanie w jakimkolwiek innym trybie (ilości kolorów), nie miało sensu. Na nowych smartfonach, możemy sobie pozwolić na maski aż w 24bpp głębi kolorów. Ja jednak używam głębi 8bpp mono i jest to według mnie wystarczająco. Nie ma sensu tu pisać jak zrobić maskę pliku. Wystarczy podstawowa znajomość Photoshopa, a i nawet Paintem można to wykonać. Jedynie należy zwrócić uwagę na kolory. w głębi 8bpp element który ma być widoczny powinien być biały, a to czego nie będzie widać. czarne. Jeśli stosujemy np. 24bpp dla naszej maski. powinno być dokładnie na odwrót: to co ma być widoczne. białe, a to czego nie będziemy widzieć. czarne. Po podmianie grafiki i zmianie ilości kolorów, postępujemy identycznie dla innych plików. Gotowy projekt zapisujemy jako plik *.mbm i wgrywamy na telefon. Kolejnym przydatnym dla nas programem będzie UnMakeSIS. Dzięki niemu możemy m.in. rozpakować plik instalacyjny *.sis. ![]() Można to zrobić bardzo prosto. klikamy na przycisk Open, aby wybrać plik. Po załadowaniu go, dostępny stanie się przycisk obok - Extract Files. Po naciśnięciu go, w tym samym folderze co plik *.sis, znajdzie się jego rozpakowana zawartość, którą możemy edytować. Prawda, że proste? ![]() ![]() Edycja plików *.rsc lub *.rXX (gdzie XX to liczba, informująca o języku. 27 to j. polski) jest również dość prosta. Do przeprowadzenia całego procesu będzie nam potrzebny kolejny program Alezz'a. RSCTool. Funkcję kolejnych przycisków:
2. Zapisz projekt 3. Skasuj obecną linię (złe użycie może uszkodzić plik) 4. Zamienia na unicode 5. Znajduje szukaną frazę 6. Zamienia frazę ![]() Nam do podmiany tekstu będą potrzebne właściwie tylko dwie, pierwsze opcje. otwieranie i zapisywanie pliku ![]() Tak więc otwieramy plik i za pomocą funkcji szukaj znajdujemy interesujący nas fragment. Jeśli tłumaczymy cały plik, to nie ma nawet sensu wykorzystywać tej funkcji, tylko po prostu "lecieć od góry do dołu". A jak zmieniać frazy? Szukamy w lewej kolumnie interesującego nas wyrażenia. Kiedy na nie klikniemy, po prawej stronie, na dole, pojawi się ten tekst. Usuwamy go i wpisujemy, zatwierdzając enterem. Robimy tak z kolejnymi słowami, a następnie za pomocą przycisku 2. zapisujemy. ![]() W przypadku plików *.aif sprawa jest nieco trudniejsza. Na początek parę słów wyjaśnienia: od systemu Symbian 7.0 stosuje się nieco inne pliki *.aif. Jest to m.in. jedna z przyczyn, dlaczego programy pisane pod Symbiana 7.0/8.0 nie działają w modelach z wersją 6.1. Jeśli jednak program jest pisany pod Symbian 6.1. powinien działać na wszystkich modelach (a przynajmniej pliki *.aif). Tak więc naszą lekturę należy podzielić na edycję plików dla Symbiana 6.1 oraz dla Symbiana 7.0/8.0. Przy pomocy kolejnego narzędzia Alezz'a. programu AIFTool możliwa jest edycja "starszych" plików *.aif. W menu po lewej stronie znajdują się znane nam przyciski, w wypadku tej aplikacji. jedynie dwa (Otwórz i Zapisz projekt). Otwieramy więc plik *.aif wyciągnięty z *.sis'a, lub skopiowany z telefonu. Po otwarciu pliku, w tym samym katalogu w którym mamy program, utworzy się plik *.mbm, zawierający dwie ikonki i ich maski. są to ikonki, które widzimy w menu telefonu, lub po otwarciu aplikacji. Po edycji pliku *.mbm z ikonkami, za pomocą przycisku u góry, po prawej stronie (Insert mbm file), wybieramy zedytowany przez nas plik, który automatycznie załaduje się przy zapisywaniu projektu. ![]() Równocześnie za pomocą dolnych przycisków, możemy przykładowo zmienić nazwę aplikacji (Edit). Chciałbym jednak zwrócić uwagę na to, iż wiele programów swoją nazwę ma zakodowaną w plikach *.rsc/*.rXX lub nawet w głównym pliku - *.app, więc przeważnie zmiana nazwy w pliku *.aif nic nam nie da (choć warto próbować). ![]() ![]() Nasz projekt zapisujemy, przesyłamy do telefonu i cieszymy się nową ikonką wybranego programu. Tutaj, aby zmienić wygląd ikonki, jest nieco trudniej. Należy bowiem stworzyć od początku plik *.aif dla danego programu. Potrzebny więc nam będzie program S60 Icon Wizard. W archiwum wraz z nim znajduje się plik, który należy podmienić w Program FilesS60_IconWizard, aby mieć interfejs w języku angielskim. Otwieramy program i klikamy New Icon - pojawi się kolejne okno, w którym będziemy musieli wpisać:
2. Ścieżkę programu. Jest to adres folderu, w którym znajdują się pliki danej aplikacji, w moim przypadku jest to Player (cały adres to: /system/apps/Mplayer) 3. Nazwę. Tak jak pisałem przy edycji plików *.aif dla Symbiana 6.1. pomimo tego co tu wpiszemy, program i tam prawdopodobnie będzie się nazywać tak jak nazwali go producenci. ![]() Po wypełnieniu trzech pól, przechodzimy do kolejnego okna, gdzie należy podać ścieżkę do przygotowanych plików graficznych na naszym komputerze. Pierwszy plik będzie widoczny w menu telefonu (42 x 29), a drugi. po uruchomieniu programu (44 x 44). Po naciśnięciu Next, program automatycznie utworzy nam maski. jednak uwaga, są one wykonane w palecie jedno-bitowej. Aby zmienić maski na np. 8bpp, na razie akceptujemy wszystko (Next), a w następnym oknie naciskamy Build i zapisujemy gotowy plik *.sis z ikoną. ![]() Co zrobić aby nasza ikona miała maskę 8bpp? Plik *.sis, który przed chwilą utworzyliśmy rozpakowujemy i za pomocą opisywanego wcześniej AifTool'a, edytujemy w nim plik *.mbm, który zawiera dwie ikony i maski. Później postępujemy analogicznie (zapisujemy plik *.aif) i przesyłamy go na telefon. Opisywany powyżej program S60 Icon Wizard dostępny jest obecnie w nowszej wersji, w której zmianom uległ właściwie tylko interfejs (dostępny jedynie w języku niemieckim). Jeśli jesteś zainteresowany, aplikację pobrać można ze strony producenta. Dzięki wyżej opisanym metodom można otrzymać bardzo liczne i ciekawe efekty. Przykładowo poniżej prezentuje to, co je ostatnio zdziałałem. Zachęcam więc do "zabawy" z plikami i publikowania swoich prac na naszym forum. Przed.. ![]() ![]() ![]() ![]() Powyższy artykuł pochodzi z portalu SymbianOS.pl. |
Last post |
![]() |
![]() |
21 Jun 2009, o 00:49 |
Hahard ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
fajnie że się przydał ten link który wcześniej podrzuciłem ^^
[ Komentarz dodany przez: pawelooss: 2009-06-21, 11:57 ] Się wie! ![]() |
![]() |
![]() |
20 Apr 2010, o 18:36 |
CrimeS ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Przydały by się linki do programów + sposób jak rozpakować SIS
[ Komentarz dodany przez: boczkens: 20 kwietnia 2010, o 19:09 ] Czytanie ze zrozumieniem. Quote: Kolejnym przydatnym dla nas programem będzie UnMakeSIS. Dzięki niemu możemy m.in. rozpakować plik instalacyjny *.sis. |
Last edited by CrimeS on 20 Apr 2010, o 19:35, edited 1 time in total. |
![]() |
![]() |
20 Apr 2010, o 19:35 |
nemo333 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
MarciNXM wrote: Przydały by się linki do programów google.pl ![]() Wszystkie te porady są dla symbiana v1/v2, na v3 jedynie przyda się poradnik dotyczący edycji mbm bo jeszcze w tym formacie czasami występują w systemie grafki, Na v3 n.p. grafiki nie są w AIFach a w MIF, SiS się nie rozpakuje bo ma zupełnie inny format pomimo tego samego rozszerzenia i można tak wymienić dalej... |
![]() |
![]() |
31 Jul 2010, o 16:55 |
largus ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
witam. Jestem tutaj nowy wiec prosze o wyrozumiałość. Szukałem już sporo i nie znalazłem takiego opisu do mojego problemu.
Mam motyw windowsvistabyalpha Up By CmK.signed.sisx i problem w tym, ze jak ktoś dzwoni albo ja do kogoś to nie widać nazwy kto dzwoni. Chciałbym zmienić czcionke z koloru białego na czarny np. Jak to zrobić? Mam rozpakowany motyw, mam trzy pliki 1. 0_themepackage.mbm 2. 1_themepackage.mif 3. 2_themepackage.skn W którym z tych plików i w którym miejscu jest uwzględniony kolor czcionki? Bo już dostaje do głowy z tym. Bardzo prosze o pomoc, najlepiej ze screenem. |
![]() |
![]() |
31 Jul 2010, o 20:10 |
kosmita1993 ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Otwórz motyw programem SISContents, wybierz Tools -> Edit package. Teraz kliknij na ikonkę "contents" (trzy szare kwadraciki i jeden niebieski), najedź na plik themepackage.skn, kliknij na nim prawym przyciskiem myszy, kliknij "View details". W ostatniej zakładce (colours) masz wszystkie kolory czcionek w motywie. Możesz popróbować zmieniać te kolory, na końcu zapisz plik SIS (File -> save as).
PS: chyba warto byłoby zaktualizować poradnik dla s60v3. Ja powiem tylko tyle że dla v3 programem SISContents można edytować pliki SIS, MBM, MIF, SKN (motywy) i wiele innych, ten jeden program wystarczy do pełnej edycji plików SIS i jego zawartości. |
![]() |
![]() |
1 Aug 2010, o 07:45 |
largus ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Człowieku nie wiesz nawet jak mi poprawiłeś humor tym postem. Zrobiłem tak jak napisałeś i zmieniłem kolor tekstu przy call handlink text i teraz jak ktoś dzwoni to widać pięknie i przejrzyście. OGROMNE dzięki
|
![]() |
![]() |
2 Aug 2010, o 17:16 |
minicomp ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
ej a jak mam sisx to co na troche nazwe na sis zmienic czy samo odczyta
|
![]() |
![]() |
20 Feb 2013, o 22:52 |
businessman ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
a jak zmienic kolor dolnej i gornej belki w trybie landscape. Te belki sa niebiesko-biale a chce czarne i nie wiem co za to odpowiada. Szukalem po kolorze i zmienilem na czarny ale nadal nic. Nzywalo sie to guidline
|
Top |
![]() |
Write comments | Post new topic |
Page 1 of 1 [ 9 posts ] Previous topic | Next topic |
|
Users browsing this forum: No registered users and 0 guests |
Board index » Strefa Symbian S60 » Tutoriale & Triki » [S60] Tutoriale |
© 2009-2023 Forum NokiaHacking.pl • Full version of site (Hi-Fi)
Powered by phpBB & phpBB3.PL & phpBB SEO modified by Pawelooss Time : 1.202s | 76 Queries | GZIP : Off |